Broager kirke, d. 20. april kl. 10.30
224 Stat op, min sjæl, i morgengry - 223 Herren af søvne opvågned, opsprang, - 236 Påskeblomst! hvad vil du her? // 235 Verdens igenfødelse - 439 O du Guds lam - 227,9 - 218 Krist stod op af døde
Dette hellige evangelium skriver evangelisten Matthæus:Efter sabbatten, da solen var ved at stå op søndag morgen, den første dag i ugen, tog Maria Magdalene og den anden Maria ud for at se til graven. Pludselig kom der et kraftigt jordskælv, og en af Guds engle steg ned fra himlen, gik hen og rullede stenen væk fra graven og satte sig på den. Englen glimtede som lyn og [hans] tøj var hvidt som sne. Vagterne rystede af skræk og faldt om på jorden, som om de var døde. Så sagde englen til kvinderne: »I skal ikke være bange. Jeg ved, I leder efter Jesus, der lige er blevet korsfæstet. Han er ikke her. Han er stået op fra de døde, som han sagde, han ville. Kom og se, hvor han har ligget. Og skynd jer så hen til hans disciple, og sig til dem, at han er opstået fra de døde og er gået i forvejen til Galilæa, hvor I skal møde ham. Nu har jeg sagt det, der skal siges.«I Sydfrankrig ligger et af antikkens imponerende byg
Kvinderne skyndte sig af sted. De var fulde af både frygt og glæde og løb hen for at fortælle det hele til disciplene.
Og det var ikke bare med til, at storbyen fik rigelige forsyninger af frisk, rent vand, men gjorde det også muligt ligefrem at lave kloakering med skyl. Og længere nede i det nederste plan fungerede broen som en vej, som førte over floden Gard. Alt i alt et imponerende bygningsværk, tidens fremmeste in
En anden akvædukt kan man se i et billede fra ca. år 30 efter Kristi fødsel. Jeg har set billedet sammen med konfirmanderne i en Jesusfilm; det er en amerikansk tv-produktion fra 1999. Akvædukten optræder i Golgathascenen, hvor Jesus kommer hen med overliggeren til sit kors og bliver sømmet fast på den og den lodrette stolpe. Og korset med ham bliver rejst op, og der hænger han så og lider. Og disciplene og kvinderne overværer, hvad der sker. Hvordan han råber til sidst og udånder.
Og i baggrunden af denne scene bag korset befinder der sig en akvædukt. Den er ikke bevidnet i bibelens beretninger om korsfæstelsen. Den findes, så vidt jeg ved, heller i kunstneriske afbildninger deraf.
Man hvor har filmen så akvædukten fra? Hvorfor dukker den op i scenen? Jo, den dukker op, fordi den jødiske historiker Josephus, har berettet om følgende begivenheder:
Man byggede nemlig på Jesu tid en akvædukt, som ledte vand ind til Jerusalem. Ja, det vil sige, det var ikke bare “man”, der byggede, men det var romerne, som på Pontius Pilatus’ initiativ byggede denne akvædukt. Og ikke nok med det, for pengene til hele projektet stammede fra det jødiske tempel, og Pontius Pilatus havde beslaglagt disse penge.
Og jøderne var blevet vrede over det og havde lavet demonstrationer og optøjer. Og Pontius Pilatus havde, som den barske og brutale militærmand og statholder han var, “taget sig af” situationen. Han havde sendt sine soldater forklædt som civile ind imellem de demonstrerende. Og de var bevæbnede med køller skjult under kapperne.
Og på et bestemt tegn havde disse soldater angrebet de demonstrerende og slået en del ihjel, mens mange andre blev trampet ihjel under den panik, som fulgte. Og Pilatus fik derved “ro i gaden” og beholdt de penge, som han havde stjålet.
Det forklarer så, at der overhovedet er en akvædukt på scenen i filmen. Men hvad er dens funktion? Jo, da Jesus dør, kommer der et jordskælv, sådan som evangelisten Matthæus beretter, og den rystelse får akvædukten til at styrte sammen, og vandet løber ud over det hele som et kraftigt regnvejr – på en gang ødelæggende, men også rensende. Som en slags forudgriben af korsfæstelsens og Jesu døds betydning. Det er som om, at teknologiens triumfer bryder sammen i forhold til det, som korsets gerning medfører.
Eller skal man se akvæduktens sammenbrud som anden måde at udtrykke det, som vi kender bevidnet af en romersk officer, da han så Jesus udånde: “Sandelig, den mand var Guds søn!”?
Eller skal vi se den ene bro afløst af en anden? Den ene kunne føre vand over en dal eller en kløft. Den anden kan lede fra døden til livet og føre sjælene ind i himlen.
Således lyder det i en moderne gospelsang med titlen Jesus built a bridge to heaven:
Jesus byggede en bro til himlen.
En mægtig, mægtig bro til himlen.
Jesus byggede en bro til himlen,
med tre søm og to korsbjælker.
Han fried’ sit folk fra slaveri,
på flugt fra dødens tyrani
Farao forfulgte dem med hele sin hær,
men Herrens engel var dem altid nær.
En ydmyg tømrer slet og ret,
han endte livet på et bræt.
Ingen tårne af sten eller broer af stål,
men at frelse os, det var hans mål.
Ingen boulevard, ingen vej,
ingen menneskebygget bro kan føre dig.
Kun han, som er Guds søn,
kan sikre dig den himmelske løn.
Jesus byggede en bro til himlen.Små 2000 år efter dette billede af akvædukten og Jesu korsfæstelse står vi på mange måder med samme motiv, i samme situation. Også vi kender til, at man strides om magten, som det fx foregår i Ukraine, hvor man tilsyneladende lader femtekolonne-enheder udføre det beskidte arbejde med fordægtige tricks. Vi kender til teknologiens landvindinger: hurtigere, lettere og mere bekvemt. Lægevidenskaben bringer mange goder, og på mange måder har vi det rigtig godt.
En mægtig, mægtig bro til himlen.
Jesus byggede en bro til himlen,
med tre søm og to korsbjælker.
Men udviklingen og alle vores muligheder er ikke nogen bro til himlen. Fly forsvinder, og færger kæntrer. Og ulykkerne sker ikke blot i fremmede lande, men ind imellem også hos os. Ingen kender dagen, før solen går ned, siger man. Og det er jo rigtigt.
Men vi kender Jesus, Guds søn, som tog udviklingen, ulykkerne og døden på sig. Og han skal være vores frelser. Og så må vi lade alt det andet være politik og teknologi på godt og ondt. De andre broer er i bedste fald kun kulturarv, men Jesus er vejen til himlen. Derfor...
lover og priser og takker vi dig vor Gud,
Fader, Søn og Helligånd,
du, som var, er og bliver én sand treenig Gud,
højlovet fra første begyndelse, nu og i al evighed. Amen.